Opel KARL 1.0 ecoFLEX Innovation | ½ Leder| Cruisecontrol |Lane Assist

Prijs
€ 8.745,- Incl BTW
Financieren
Kopen op afstand
Aankoopkeuring
Merk
Opel
Model
KARL
Uitvoering
1.0 ecoFLEX Innovation | ½ Leder| Cruisecontrol |Lane Assist
Kenteken
JR-966-J
Carrosserie
Hatchback
27.390km
Apk
Ja, tot 03-08-2023
Datum eerste toelating
31-05-2016
Bouwjaar
05-2016
Kleur
Blauw
Bekleding
Leder Antraciet
5
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handmatig 5 versnellingen

Opmerkingen

Opel Karl 1.0 EcoFlex Cosmo
Opel vindt het hoog tijd om eens spijkers met koppen te gaan slaan in de tegenwoordig zo belangrijke categorie van de aller-, allerkleinste vervoersmiddeltjes. Met deze Opel Karl denken ze een troef in handen te hebben. En die hebben ze.

Wij waren net zo verbaasd, geschokt en ontdaan als jij toen Opel vorig jaar bekendmaakte dat hun volgende a-segmenter Karl zou gaan heten. Opel Karl, naar de oudste zoon van oprichter Adam Opel, wiens eigen naam als typeaanduiding ook al met gemengde gevoelens werd ontvangen.

DIT IS VOORAL RAAR ALS HET STANDAARD DUITSE NAMEN ZIJN
Nu is ‘Opel Adam’ (dat je om een of andere reden op z’n Engels dient uit te spreken) op den duur nog wel te pruimen, maar helaas: Opel Karl klinkt suf. Karl klinkt oubollig. Karl doet denken aan een verlepte vent met een foute snor en een groene ribbroek die je doorgekookte koffie en taaie biscuitjes voert terwijl zijn veertien parkietjes hysterisch kwetteren en zijn bejaarde, stinkende hond op een pantoffel kauwt. (Onze excuses als je Karl heet.) Toen kwamen de eerste foto’s van de auto naar buiten, en verdraaid: de naam leek nog behoorlijk bij z’n uiterlijk te passen ook. ‘Ziet eruit als een aftreksel van de vorige generatie Corsa – nu al achterhaald dus’, zeiden we er destijds over.


Het mooie is: Opel is de eerste om toe te geven dat de Karl inderdaad niet spannend is. Ze hadden maar één doel, zo beweren ze, en dat was een uitstekende auto bouwen voor een goede prijs. Moet het flitsend en hip zijn, dan neem je maar een Adam, is de niet geheel onlogische redenering.

HOE HEBBEN ZE DIT IDEE TOEGEPAST BIJ DE OPEL KARL?
Deze no-nonsense-aanpak is terug te zien in de opzet van het Karl-gamma. Kun je bij de Adam alles tot en met de structuur van de ventieldopjes zelf bepalen, de Opel Karl is er in drie uitvoeringen en tien kleuren, en dat was het. Lekker overzichtelijk, dat is prettig; zeker als je ouder dan 16 bent. En laten we zeggen dat je met het omdraaien van dat getal heel wat dichter bij de leeftijd van de potentiële Karl-koper in de buurt komt.

We hebben dus een stomme naam en een belegen uiterlijk. Dat schept geen hoge verwachtingen. Des te groter is de verrassing als we het interieur bekijken. De Opel Karl is behoorlijk ruim – met vier middelgrote personen is het goed uit te houden, en als het echt moet, is er nog een vijfde gordel beschikbaar. Bovendien zou z’n dashboard qua ontwerp en afwerking niet misstaan in een groter, duurder model. Opel haakt naadloos in op de trend die Volkswagen met de Up inzette en die door Hyundai met de nieuwe i10 nog eens flink werd aangescherpt: goedkope kleine auto’s hoeven niet goedkoop of klein aan te voelen.

DE OPEL KARL IS STIL
We vallen van de ene lichte verbazing in de andere wanneer we gaan rijden. Om te beginnen: wat is het hier stil. Dat Opels nieuwe driecilinder een pk-fluisteraar is, dat wisten we al; het turbo-torretje in de Adam en Corsa laat zich nauwelijks horen, dus van deze speciaal voor de Karl ontwikkelde atmosferische versie verwachtten we soortgelijk gedrag. Het is niet alleen de motor, ook andere herrie blijft op de achtergrond: rumoer van de banden is er nauwelijks en bij lelijke dwarsrichels of putdeksels geeft de ophanging niet het minste gebonk door. Dat is niet vanzelfsprekend bij dit soort auto’s.

De enige motor in de Karl meet 1,0 liter en geeft je 75 pk en 95 Nm. Een automaat is er nog niet, voorlopig moet je het met een handgeschakelde vijfbak doen. Al voelt het geheel in eerste instantie slapper aan dan de cijfers doen vermoeden, eenmaal op toeren maakt de Karl ruim voldoende vaart om mee te kunnen komen. Vreemd genoeg monteert Opel (nog) geen start-stopsysteem en hebben ze de CO2-uitstoot maar nét – en ook alleen door de montage van spoilertjes, eco-banden en het schrappen van de grotere 16 inch velgenmaat in Nederland – onder de 100 g/km weten te krijgen.

KAN KARL WEL OP DE WEG BLIJVEN?
We gooien de kleine Opel een snelwegoprit op en zetten ons schrap voor wiebelig weggedrag. Wat blijkt: nergens voor nodig, want ook op dit vlak valt de Karl totaal niet tegen. Een scheurmonstertje zal ie niet snel worden – daarvoor is z’n besturing te licht en te losjes – maar hij heeft een serieus onderstel dat ‘m stabiel en trefzeker de hoek om helpt en voorkomt dat ie op één buitenspiegel gaat hangen. Ook al een verrassing.

Zo ontpopt de Karl zich, tegen al onze verwachtingen in, als een van de aardigste autootjes in z’n klasse. Opel weet ‘m bovendien royaal in de markt te zetten: de goedkoopste uitvoering, vanaf 10.595 euro in Nederland (9.950 euro in België), krijgt standaard al elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling, zes airbags en cruisecontrole mee. Voor 1.000 euro extra heb je een versie met airconditioning en een radio met stuurbediening – altijd doen natuurlijk. Wij reden de Cosmo, de topper met een Nederlandse prijs van 13.095 euro (12.500 euro in België), die je verwent met zaken als klimaatcontrole, verwarmde spiegels, een leren stuur, rijstrookassistentie en 15 inch lichtmetalen velgen. Dan zijn er nog een handvol spotgoedkope opties, zoals een winterpakket met een verwarmd stuur en dito stoelen voor 295 euro. Voor niet veel geld rij je in een Karl met meer luxe dan veel duurdere auto’s.

ZIJN ER OOK HIPPE TECHNOLOGIEËN TE KRIJGEN IN DE KARL?
Vanaf begin 2016 is tevens OnStar te krijgen, GM’s on-board 24-uursservice voor van alles en nog wat. En OnStar maakt van de Karl meteen een 4G LTE wifi-hotspot. Ook is rond die tijd IntelliLink 2 beschikbaar, Opels nieuwe infotainmentsysteem dat nog steeds niet zelf kan navigeren, maar in ieder geval niet langer afhankelijk is van trage flut-apps op je telefoon: het werkt nu snel en prettig via Apple CarPlay en Android Auto.

Mensjes van TopGear, wat hebben jullie nou geleerd? Nou, dat je een auto nooit van tevoren weg moet cijferen om hoe ie eruitziet. De Karl blijkt een uitstekend ding dat in één klap doorstoot naar de top drie van fijnste kleintjes. Alleen die naam, daar blijven we over struikelen. Aan de andere kant: Adams andere zonen heetten Wilhelm, Heinrich, Friedrich en Ludwig, dus het had erger gekund.

Wij streven naar zo hoog mogelijke kwaliteit voor een scherpe prijs, wij hanteren op alle voertuigen een standaardpakket van €295,=, deze prijs is gebaseerd op een meeneemprijs.
Ook is er de mogelijkheid optioneel 6 maanden Autotrust GARANTIE voor voertuigen tot 12 jaar oud of 200.000 km, valt het voertuig van uw keuze buiten deze voorwaarden dan gaat de aflevering in overleg.

Alle moeite is genomen om de informatie op deze internetsite zo accuraat en actueel mogelijk weer te geven. Fouten zijn echter nooit uit te sluiten. Vertrouw daarom nooit alleen op deze informatie, maar controleer bij aankoop de zaken die uw beslissing zouden kunnen beïnvloeden.

U bent van harte welkom deze auto te komen bekijken!
Gezien onze hoge omloopsnelheid is het raadzaam ons te bellen of stuur een WhatsApp (06-38169595) voordat u vertrekt om te informeren naar de beschikbaarheid, dit om onnodige teleurstelling te voorkomen.

  • onderhoudsboekjes aanwezig
  • 1e eigenaar
  • ABS
  • Achterbank in delen neerklapbaar
  • Airbag bestuurder
  • Airbag passagier
  • Airbag(s) hoofd voor
  • Airbag(s) side voor
  • Alarm klasse I
  • Anti Blokkeer Systeem
  • Anti Slip Control
  • Autotelefoonvoorbereiding met Bluetooth
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
  • Boordcomputer
  • Brilliant kleur
  • Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
  • Buitenspiegels in carrosseriekleur
  • Buitenspiegels verwarmbaar
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Connected services
  • Cruise control
  • Cruisecontrol
  • DAB-ontvanger
  • Dakspoiler
  • dealer onderhouden
  • Electronic Brake Distribution
  • Electronic climate controle
  • Electronic Stability Program
  • Elektrische ramen voor
  • ESP
  • Extra getint glas
  • Getint glas
  • Hill hold-functie
  • lane assist
  • Leder stuur en versnellingspook
  • Lederen stuurwiel
  • Lichtmetalen velgen 15"
  • Metallic lak
  • Mistlampen adaptief
  • Multimedia-voorbereiding
  • Opel On Star
  • Radio
  • Reserve wiel
  • Rijstrooksensor
  • Sportstoelen
  • Start/stop systeem
  • Startblokkering
  • Stuur verstelbaar
  • Stuurbekrachtiging
  • Stuurwiel multifunctioneel
  • Telefoonintegratie premium
  • Toerenteller
  • Traction control
  • USB aansluiting
Motor
Brandstof
Benzine
Tankinhoud
32 liter
Vermogen
55 Kw / 75 Pk
Topsnelheid
170 km/h
Acceleratie
13.9 sec. 100 km/h
Verbruik
Gecombineerd 4.1 l/100km
In de stad 5.1 l/100km
Op de snelweg 3.7 l/100km
94 g/km
Energie label
 B
Euro klasse
Euro 6
Transmissie
Handmatig 5 versnellingen
Aandrijving
Voorwiel
Cilinders
3 (999cc)
Koppel
95 Nm
Turbo
Nee
Exterieur
Kleur
Blauw
5
Gewicht
839 kg
Wegenbelasting
€ 57.00 - € 64.00 / € 228.00 - € 256.00 per kwartaal / per jaar
Afmetingen
3675 mm x 1698 mm x 1476 mm
(lengte *breedte * hoogte)
Bandenmaat
Voor 185/55R15
Bandenmaat
Achter 185/55R15
Wielbasis
2390 mm
Spoorbreedte
Voor 1410 Achter 1418 mm
Interieur
5
Bekleding
Antraciet